De inhoud van wiskunde kan worden gedefinieerd als een systeem van wiskundige modellen en hulpmiddelen voor het creëren ervan. Het model van een object houdt niet rekening met al zijn kenmerken, maar alleen met de meest noodzakelijke voor studie doeleinden (geïdealiseerd). Als we bijvoorbeeld de fysieke eigenschappen van een sinaasappel bestuderen, kunnen we abstraheren van de kleur en smaak en deze (hoewel niet perfect nauwkeurig) als een bal voorstellen. Als we willen begrijpen hoeveel sinaasappels er zullen blijken te zijn als we twee en drie bij elkaar optellen, dan kunnen we abstraheren van de vorm, waardoor het model slechts één kenmerk heeft: hoeveelheid. Abstractie en het leggen van verbindingen tussen objecten in de meest algemene vorm is een van de belangrijkste richtingen van wiskundige creativiteit. Een andere richting, naast abstractie, is generalisatie. Bijvoorbeeld het generaliseren van het concept van “ruimte” naar n-dimensionale ruimte. “De spatie R ^ n, voor n> <span class = 3” border = “0”> is een wiskundige uitvinding. Een zeer ingenieuze uitvinding die helpt om complexe verschijnselen wiskundig te begrijpen. “ De studie van intra-wiskundige objecten vindt in de regel plaats met behulp van de axiomatische methode: eerst wordt voor de objecten die worden bestudeerd een lijst met basisconcepten en axioma’s geformuleerd, en vervolgens worden uit de axioma’s met behulp van inferentieregels zinvolle stellingen verkregen, die samen een wiskundig model vormen. Stichtingen Naast de sceptici zijn de volgende benaderingen van dit probleem bekend. Set-theoretische benadering Logica Formalisme Intuïtionisme Constructieve wiskunde
|
https://breinbrekers.be/ |