Je eigen marketing
Image default
Internet marketing

Het verschil tussen SEO en SEA

Misschien heb je de termen SEO en SEA wel eens gehoord tijdens een les marketing in het
verre verleden. Hoewel beide termen wel wat op elkaar lijken, is er toch wel een groot
verschil in hun betekenis. Ben jij nieuw in de online marketingwereld? Wij helpen je met het
opfrissen of bijleren van enkele termen.

Search Engine Optimization

SEO, of Search Engine Optimization, is kort samengevat het optimaliseren van jouw website
zodat deze door zoekmachines makkelijker gevonden wordt. Wat wilt dat nu zeggen, het
optimaliseren van jouw website? Dit wil zeggen dat je de juiste technieken gaat
implementeren in je website, zodat zoekmachines je site hoger gaan waarderen.

De technieken

In totaal zijn er 3 technieken waar je rekening mee moet houden. De eerste is de content op
je website. Dit is dé belangrijkste techniek om de waarde van je website te verbeteren. De
teksten op je website moeten gebaseerd zijn op basis van een aantal zoekwoorden,
waardoor je de vindbaarheid van je website vergroot. Verder heb je ook linkbuilding. Dit is
het verwijzen naar je eigen website op andere sites via links. Om nog steeds kwalitatieve
content te creëren moet dit ook zo organisch mogelijk gebeuren. Tot slot heb je de
technische optimalisatie. Hiermee bedoelen we dat je website op technisch vlak in orde
moet zijn. Denk maar aan de gebruiksvriendelijkheid, meta titels, snelheid, …
Belangrijk om te onthouden is dat SEO grotendeels gratis is, in tegenstelling tot SEA, waar
we je zo dadelijk meer over vertellen.

Search Engine Advertising

Nu gaan we over naar SEA, oftewel Search Engine Advertising. Het woord legt het zelf al
een beetje uit. Bij SEA betaal je zoekmachines om reclame te maken voor jouw product of
dienst. Koop je dus bijvoorbeeld bij Google een advertentie, dan zal jouw advertentie
bovenaan of rechts van de organische zoekresultaten te vinden zijn. Je website adverteren
via een link, ook wel een zoekcampagne genoemd, is slechts één vorm van adverteren. Zo
kan je ook videocampagnes, displaycampagnes en shoppingcampagnes starten.

Hoe pas je het toe?

Als je tijdens je marketing lessen goed hebt opgelet, wist je al deze informatie misschien al,
en weet je hoe je dit allemaal kan toepassen op je website. Echter is dit voor beginnende
online marketeers niet altijd even gemakkelijk. Daarom biedt Google cursussen aan om zo je
kennis te verbreden. Verder kan je voor je eigen bedrijf ook de hulp inschakelen van een
online marketingbureau. Zij zijn experten in het vakgebied en zullen je wegwijs maken in de

wondere wereld van SEO en SEA. Zien we je website binnenkort helemaal bovenaan de
zoekertjes?